Saturday 20 August 2011

There are no perfect father

Disaat aku duduk seorang diri aku seperti hilang kata-kata yang indah.. apa yang aku fikirkan sekarang adalah tetang seorang ayah.. mungkin sekarang kita adalah berbeza. di mana aku seperti kehilangan seoarang ayah walaupun ayah sebenarnya di hadapan mata.. sori.. apa yang ingin aku sampaikan ini menyayat hati.. tapi inilah kehidupan aku kini yang hanya ditemani ibu yang tercinta..

ingin aku ulangi saat bersama ayah tercinta.. kalau dulu dia lah tempat bermanja.. tempat meluah teman bicara.. tapi sekarang ayah ku macam hilang dimata.. ayah ku kini betul-betul berubah.. saat aku jauh memerlukannya..tiada pernah dia di mata.. maafkan aku ayah kerana meluah.. aku ingin dimanja seperti dahulu..

kalau dahulu saat ku masih di sekolah rendah.. dia lah yang mengambil ku.. walaupun menggunakan motorsikal sahaja tetapi bapa ku tidak pernah melupakan tanggungjawabnya mengambil ku disekolah.. masuk  ke sekolah menengah.. dikau masih setia ayah.. menunggu kepulanganku seperti biasa..  wang belanja ku tidak pernah kurang... dialah sumber bank utamaku...di tingkatan 3 pula.. kini abangku menjadi driver ku.. aku menumpang abangku ke sekolah...

tapi bapaku tetap bermanja denganku.. setiap hari sabtu dia akan membawa kami sekeluarga keluar bersama.. makan di luar bersama...  makan angin bersama... berjalan bersama-sama...

namun kini semuanya berubah.. kalau dahulu ayah tempat ku bermanja.. tetapi sekarang tidak lagi... ayahku tidak seperti dahulu lagi.. dia kini jauh berubah.. malahan untuk menelefon diriku sperti tidak pernah,.. dalam setahun mngkin 2 atau 3 kali sahaja dia menanya kan khbarku... ntah.. apa kesalahan kami dia berbuat begitu.. kalau dulu dia membawa kami keluar bersama.. tetapi sekarang jauh skali dia ingin membwa...apatah lagi sekarang untuk menelefon diriku yang jauh dari negeri tercinta... dirumah pun ayahku jarang bertegur sapa.. seperti aku ini tidak dikenalinya...

masih ku ingat saat dia mnghantarku ke UITM sabah sebelum seminggu diriku masuk ke maktab.. aku masih ingat dakapn mesra nya... dia menitiskan air mata untuk meninggalkan aku... tapi sekarang... bapaku tidak seperti dahulu.. kembali lah kepada kami ayah.. kami merindui sikap mu dahulu..


p/s: saat aku menulis ini.. air mata ku mengalir derasnya...mungkin kamu tidak pernah merasa.. tapi diriku ingin sekali bersamanya...

No comments: